شرکت ورساچه لاتین : versace

تاریخچه

برند ورساچه در قالب یک کسب وکار خانوادگی در ایتالیا زاده شده. نایب رئیس فعلی این شرکت ، دوناتلا ورساچه (Donatella Versace) ،جوانترین عضو خانواده ی 6 نفره ی ورساچه است که در سال 1955 متولد شده است . وی در حال حاضر طراح اصلی این شرکت مد و لباس است . پدر خانواده از پیشکاران امور مالی و کارشناسان این حوزه برای طبقه ی اشراف ایتالیا  بود .

    او ابتدا به عنوان مسئول روابط عمومی برای برادر خود شروع به کار کرد اما در دهه 70 میلادی پا به عرصه ی مُد گذاشت و با نقل مکان به شهر فلورانس،به کار طراحی لباسها ی بافتنی مشغول شد .

   اما مهمترین فرد در خانواده ی ورساچه ، جیانی است که تحت تأثیر فعالیتهای پدر خود،موفق شد در سال 1978 شرکت ورساچه را تأسیس کند. اولین بوتیک ورساچه در شهر میلان ایتالیا افتتاح شد. ورساچه به سرعت پیشرفت کرد و اکنون یکی از معروفترین  برند های دنیا در حوزه ی پوشاک ،لوازم آرایشی و بهداشتی ، عطر ، و طیف وسیعی از سایر محصولات است .

    جیانی در سال 1997 به وسیله ی فردی به نام آندرو کانانان در امریکا کشته شد و پس از او،دوناتلا که تحت تأثیر هنر برادر خود بود،به طور جدّی وارد میدان شد و زمام امور را در اختیار گرفت . اعتبار برند ورساچه مرهون استراتژی هوشمندانه ای است که دوناتلا به کار گرفت . تا آن زمان ، بیشتر شرکتهای طراحی مد از افراد ناشناخته به عنوان مدل استفاده می کردند اما ورساچه به یکباره پای افراد مشهور را به دنیای مد گشود و با این کار انقلابی را در این حوزه پایه ریزی کرد .امروزه بیشتر مصرف کنندگان ، ورساچه را به عنوان برندی می شناسند که افرادی با شهرت جهانی ، بویژه خوانندگان معروف آن را به تن می کنند . همین استراتژی باعث شد که وساچه خود را از سایر برندهای مد متمایز کند .

 

مصاحبه

·        به نظر می رسد شیوه ی گسترش برند ورساچه متمایز و متفاوت از آن شیوه ای است که برند های معتبر دیگر در پیش می گیرند.این وجوه تمایز و تفاوت را در گسترش برند، شامل چه مواردی می بینید؟

ورساچه با به کار گرفتن افراد مشهور،خود را در بازار مُد، که بازار بسیار پُرتنش و پررقابتی است، تثبیت کرد اما خود را محدود به طبقه ای خاص نکرد.ورساچه برندی برای تمام اقشار است . از چهره های شناخته شده ای مثل التون جان و ویل اسمیت،تا قشر متوسط جامعه از مشتریان وفادار این برند هستند. استراتژی منحصر به فرد این برندو ارائه ی لباسهای فاخر و زیبا به جامعه، محبوبیتی خاص را برای ورساچه آفرید. علاوه بر این،قیمتهای این برند نسبت به سایر تولید کنندگان کمتر است و انتخابی ایده آل برای نسل جوان که مصرف کننده ی عمده ی مُد است به شمار می رود.

   توجه ورساچه به بخش بندیهای مختلف جامعه باعث شد که این برند در سال 1988 جایزه ی نوآورترین و خلاقترین طراح جهان را از آن خود کند و در سال 1993 نیز از طرف انجمن طراحان مد امریکا مفتخر به دریافت نشان اسکار مُد این کشورشد.

   مخاطب شناسی و هدفگذاری درست،یکی دیگر از عوامل موفقیت ورساچه است. دوناتلا ورساچه،خواهر جیانی، که هم اکنون مدیر هنری ورساچه است،با درک درست نیاز جامعه ی زنان،که مخاطبان اصلی این برند هستند، و توجه به این نکته که بیشتر زنان افرادی معمولی هستند و جزو مدلها به شمار نمی آیند، به قلب بسیاری از فراموش شدگان جامعه نفوذ کرد و با استقبال زیادی هم رو به رو شد.

   جیانی ورساچه نیز طراح بسیاری نوآوری بود که سعی می کرد در کارهایش سبکهای مدرن را با  فرهنگ عامه ی مردم تلفیق کند. او همچنین الگوهای موجود از نقاشیهای انتزاعی را با لباسهای تاریخی ترکیب کردو توانست طراحیهای نوآورانه ای را به بازار عرضه کند . ورساچه 82فروشگاه در نقاط مختلف  جهان دارد اما این تمرکز روی عامه ی مصرف کنندگان باعث نشده این برند از افراد مشهور غافل شود و در میان مشتریان آن می توان به نامهایی مانند جورج مایکل ، مایکل جکسون و فیل کالینز اشاره کرد.

   ورساچه بندرت به بازار یابی انبوه روی آورده است  و بیشتر سعی کرده ستاره ها، بویژه ستاره های موسیقی را تبدیل به سفرای برند خود کند. افزون براین، تبلیغات آنها بسیار جذاب و نوآورهستند . به تازگی ورساچه رویکردی جدید را در تبلیغات کاغذی خود به کار گرفته که درآن تصاویر را وارونه چاپ می کند.این استراتژی باعث می شود که بیننده در برابر این عمل وادار به نشان دادن عکس العمل شود و با درگیر شدن با تبلیغ ، وقت بیشتری را صرف آن کند.

·        کشورایتالیا در صنعت پوشاک،صاحب اعتباری بی دلیل است.ارتباط برند ورساچه با کشور زادگاهش را چگونه می بینید؟آیا دراینجا هم می توان ارتباطی همچون بنز با کشور آلمان یا سونی با کشور ژاپن را بازیابی کرد؟

یکی از هدفهای ورساچه که همواره در سرلوحه ی برنامه هایش قرارداده،قویتر و سالمتر نشان دادن جامعه ی ایتالیا بوده است.دوناتلا ورساچه معتقد است که اگر لباسهای ما بتوانند تصویر بهتری از افراد ر انشان دهند، مسئولیت خود را به درستی انجام داده ایم.این حس میهن پرستی مسئولان ورساچه،باعث شده که مصرف کنندگان ایتالیایی هم بخوبی ازآن حمایت کنند و خرید ازآن را در حکم حمایت از کشورشان بدانند.مطمئناً یک  برند در صورتی می تواند به بازارهای بین المللی فکر کند که ابتدا در بازار داخلی مشتریانی وفادار داشته باشد. بازار کشورهای مختلف درعین تفاوت، شباهتهای زیادی بایکدیگر دارند.ورساچه پس از جامعه ی ایتالیا، پا را فراتر گذاشته و سعی کرده لباسهایی طراحی کند که از طریق آنها مشتریان خود را به سفیران سلامتی و سرزندگی تبدیل کند.

به طور کلی، در هر سه موردی که اشاره کردید- ورساچه، بنز و سونی- مردم زادگاههای این برندها بخوبی از آنها حمایت می کنند.البته می توانم آدیداس،فراری، وال مارت وبسیاری از برندهای دیگر را به این مجموعه اضافه کنم. اگربرندی دوستی خودرا نسبت به مردم کشورش ثابت کند، مردم آن کشور هم بخوبی از آن حمایت خواهند کرد.

ازطرفی تلاشهای بنیانگذار فقید ورساچه-جیانی- را که با الهام گیری از شیفتگی مادر خانواده به دوخت و دوز لباس و دنیای مد و حرفه ی پدرش وارد این عرصه شد نیز نباید نادیده گرفت.اوابتدا قرار بود که معمار شود، اما سرانجام به کسب و کاری وارد شد که به آن عشق می ورزید.

بسیاری همین موضوع را دلیل موفقیت ورساچه در ایتالیا و متعاقب آن موفقیت بین المللی این برند می دانند.جیانی که در ابتدا برای برخی از برجسته ترین خانه های طراحی ایتالیا  که مهد مد ولباس به شمار می رود، کار می کرد اما سر انجام برند خود را وارد بازار کرد.او با شخصیتهای آکادمیک و رسانه ای ایتالیا رابطه ی خوبی را به وجود آورد و عناصر فرهنگ عامه و عوامل تجملی بودن را در هم آمیخت. برند ورساچه دنیای مد و لباس راپوششصرف خارج کرد، و آن را به مقوله ای برای سرگرمی ولذت تبدیل کرد.برای ورساچه هیچ چیزی غیر معقول یا مخاطره آمیز نیست.

پس از جیانی،دوناتلا روابط مستحکم ورساچه با چهره های مشهور و رسانه ای ایتالیا را حفظ و حتی تقویت کرد و همین اقدام موجب حضور وی در نمایشهای تلویزیونی و نیزحتی پرداختن برخی از فیلمها و رمان ها به برند ورساچه شد.یکی از معروفترین این فیلمها،فیلم شیطان کفش پاشنه بلند می پوشد است که درآن از ورساچه بارها نام برده می شود.

·        ورساچه در بازار های زیادی با اسم خود وارد شده است.به نظر شما در کدامها موفق بوده است و در کدامها نا موفق؟والبته دلیل این کامیابیها و ناکامیها در هر کدام از این بازار ها چه بوده است؟

همانطورکه اشاره کردم، ورساچه 82 فروشگاه درسرتاسر جهان دارد.اولین فروشگاه خارج از ایتالیا ی آن در گلاسکوی اسکاتلند افتتاح شد واین برند هم اکنون در تمام قاره های جهان نمایندگی دارد.ورساچه سعی کرده با فعالیت های مختلف جهانی، همواره تصویری قابل قبول از خود ارائه دهد.مسئولان این برند با میزبانی  ازرویدادهای بزرگ و دعوت ازچهره های شناخته شده به مهمانیهای ویژه، توانسته اندشهرتی بی دلیل را برای این برند رقم بزنند.

ورساچه با طراحی و اجرای دکوراسیون وطرحهای مختلف در اماکنی نظیر برج العرب دبی، علاوه بر به رخ کشیدن بلند پروازیهای خود، قدم به جهان ثروتمند عرب نیز گذاشت.

برج العرب که بلندترین هتل دنیا را نیز در خود جای داده است، امروزه به نماد بلند بالای این برند در خاور میانه و حتی در جهان تبدیل شده است. کشورهای عربی خاورمیانه بازار بسیار خوبی برای محصولات ورساچه هستند.

استراتژیهای ورساچه همواره نوآورانه و خلاق بوده است. این شرکت مدتی قبل برای جلب نظر جمعیت میلیاردی مسلمانان، اقدام به استفاده از مانکنهای محجبه و پوشیده کرد که با استقبال بسیاری از مسلمانان مواجه شد.

به طور کلی هدف این برند، استفاده از همه ی گروههای سنی، چه جوان و چه پیر،وباهرسطحی از درآمد و در هرکجای جهان است.طرحهای این شرکت نیز خاص و گاه برگرفته از ایده های مبهم و خلاقانه ی ذهن است.

·        وضعیت ورساچه را در رقابت با برندهای رقیب، که اغلب برندهای هموطنش نیز هستند، چگونه ارزیابی می کنید؟استراتژی ورساچه در مواجهه با این رقیبان چه بوده است که همچنان نامی معتبر در بازار محسوب می شود؟

مهمترین رقبای ورساچه، رقبای هموطنش هستند.ایتالیا بیش از هرکشوری دارای برندهای مربوط به مد است واین رقابت بالا، باعث ارتقای این برندها شده است.اگر از شما بپرسم که برندهای معتبر مد را نام ببرید، احتمالاً به نامهایی مانند جورجیو آرمانی،گوچی، فراری، بنتون، پرادا،شانل، لوئیس ویتون،دیور، دی اند جی، بولگاری وفندی اشاره خواهید کرد که همگی آنها ریشه در ایتالیا دارند.این تعداد بالا از برندهای معتبر، به خودی خود رقابتی سالم را به وجود خواهد آورد که در نهایت سود آن به مصرف کننده خواهد رسید. ورساچه متعلق به شهر میلان است و میلان در کنار شهرهایی مانند پاریس، لندن، و نیویورک، از مراکز مد جهان به حساب می آید.برای رقابت با ابر قدرتهای هموطنش، ورساچه استراتژیهای متنوعی را در پیش گرفته که با توجه به موفقیت جهانی این برند می توان ادعا کرد تمام آنها موفق بوده اند.

طراحی عالی،پیشروبودن درعرصه ی مد، مدیریت قوی برند و اجرای بی نقص،

از جمله استراتژیهایی هستند که ورساچه بخوبی از پس آنها بر آمده و توانسته در کنار هموطنانش نامی معتبر در بازار برای خود مهیا کند.

 

/ 1 نظر / 19 بازدید